Școlile pot să obțină aproape 1 miliard de euro din PNRR pentru dotarea laboratoarelor de informatică și a claselor cu mobilier sau înlocuirea mobilierului mai vechi de 5 ani. Ghidul a fost lansat de Ministerul Educației în consultare publică.
Un ghid al solicitantului pentru dotarea școlilor cu mobilier, materiale didactice și instrumente digitale a fost lansat de Ministerul Educației în consultare publică, potrivit unui anunț de pe site-ul instituției, edu.ro. Banii, peste 977 de milioane de euro, vin din Planul Național de Redresare și Rezistență, componenta C:15 Educație. Banii vor fi folosiți, printre altele, la dotarea cu mobilier a 75.000 de clase din România și echiparea a 5.200 de laboratoare de informatică, susține ministerul.
Potrivit ghidului școlile vor cere banii prin consiliile județene / Consiliul General al Municipiului București, autorități care vor avea calitatea de solicitant eligibil în cadrul prezentului apel. “Unitățile de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică, inclusiv cele care funcționează în cadrul instituțiilor de învățământ superior, precum și cluburile, cluburile sportive și palatele copiilor, centrele județene de asistență psihopedagogică vor fi dotate cu echipamente TIC, mobilier și materiale educaționale și sportive, prin finanțare PNRR (…)Infrastructura precară și dotările inadecvate reprezintă un prim factor în perpetuarea inechității, reducerea atractivității școlilor rurale pentru cadrele didactice bine pregătite și a reputației unităților de învățământ în cadrul comunităților. Actul educațional se desfășoară în unități din învățământul primar și gimnazial dintre care peste 90% necesită reabilitare, mai mult de 70% fiind localizate în mediul rural. Grădinițele și unitățile de învățământ, în special școlile primare, mai ales din mediul rural, frecventate de copii din medii sociale vulnerabile (de regulă, populația de etnie roma), au infrastructură precară, neîndeplinind standardele de calitate corespunzătoare unei funcționări normale.
Transformarea grupei pregătitoare din învățământul preșcolar în clasa pregătitoare și includerea acesteia în ciclul învățământului primar a crescut cererea și concomitent suprasolicitarea infrastructurii învățământului primar.
În același timp, oferta școlară nu este adaptată schimbărilor demografice din ultimii ani. Există școli rurale cu un număr mic de elevi în timp ce suburbiile din jurul marilor orașe nu beneficiază de servicii adecvate.
Aproximativ 15% dintre școlile din România funcționează în două schimburi, iar un procent mic chiar în trei schimburi. Funcționarea în două schimburi forțează autoritățile să reducă activitățile extracurriculare, deoarece ziua de școală se reduce prea mult, iar facilitățile din școală pot deveni supraaglomerate pentru activitatea simultană a elevilor din mai multe schimburi. Din totalul școlilor din mediul urban, 14,5% dispun de o capacitate insuficientă în comparație cu 8,8% dintre școlile din mediul rural. În unele cazuri, pentru a asigura școlarizarea tuturor copiilor din circumscripția școlară, școlile au fost obligate să renunțe la laboratoare, săli de informatică, săli de bibliotecă sau spații în care se desfășurau activități extrașcolare, ceea ce conduce în mod natural la scăderea calității educației oferite“, transmite printr-un comunicat Ministerul Educației.
Prin apelul de proiecte sunt vizate numeroase investiții în școli, iar alocarea financiară totală a apelului de proiecte este de 977.360.200 euro, fără TVA, valoare eligibilă din Planul Național de Redresare și Rezistență.