Grupul italian Webuild – constructorul podului peste Dunăre de la Brăila – contestă licitația pentru lotul de autostradă Poarta Sălajului-Nușfalău, care cuprinde tunelul rutier Meseș, de pe Autostrada Transilvania și cere reanalizarea ofertelor. Asta după ce, pe 1 noiembrie, Compania Națională de Drumuri a desemnat câștigătoare oferta asocierii turce Makyol-Ozaltin, în valoare de 1,3 miliarde de euro
Licitația pentru Tunelul Meseș a fost contestată . Grupul italian Webuild – constructorul podului peste Dunăre de la Brăila – contestă licitația pentru lotul de autostradă Poarta Sălajului-Nușfalău, care cuprinde tunelul rutier Meseș, de pe Autostrada Transilvania și cere reanalizarea ofertelor. Contractul pentru lotul de autostradă Poarta Sălajului-Zalău-Nușfalău este cel mai mare, ca valoare, scos la licitație de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere pentru un singur tronson de drum rapid, în ultimii 30 de ani.
Șapte oferte au fost depuse la licitația lansată în februarie 2023, iar în ultima fază a evaluării au rămas trei, ale constructorilor cu cei mai mulți kilometri de autostrăzi în lucru în România.
După șase amânări, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a anunțat câștigătorul pe 1 noiembrie: asocierea turcă Makyol (lider în asociere)-Ozaltin, cu o ofertă de 1,3 miliarde de euro.
Marți, 12 noiembrie, decizia a fost contestată la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor de grupul de construcții italian Webuild – constructorul podului peste Dunăre de la Brăila, recent reasfaltat, pe unul din sensuri, după numeroasele probleme legate de degradarea carosabilului.
În contestația de 44 de pagini, cu peste 260 de puncte, constructorul italian reclamă că Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere nu a oferit accesul la documente privind evaluarea ofertei declarate câștigătoare, deși ar fi putut face acest lucru doar dacă ofertantul – în acest caz asocierea Makyol-Ozaltin – ar fi declarat și probat documentele respective drept confidențiale.
Purtătorul de cuvânt al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Alin Șerbănescu, spune că compania de drumuri nu avea cum să ofere, în baza legii, acces la documente ale ofertantului câștigător, fiind confidențiale.
„Aceste documente sunt confidențiale, accesul la ele ar putea crea un avantaj pentru compania care contestă”, spune Șerbănescu, adăugând că Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere poate pune la dispoziție documente privind ofertele celorlalți concurenți doar în baza unei decizii a instanței.
Dacă Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor va decide totuși să ofere accesul la întreg dosarul achiziției „este deja responsabilitatea CNSC, nu a noastră”, spune el.
Webuild mai impută Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere că i-a declarat în mod nelegal oferta ca inadecvată, neconformă și inacceptabilă.
Reprezentantul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere spune că așteaptă soluția Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor în acest caz – care poate dura câteva zile, dar și câteva săptămâni – și că, având în vedere suma foarte mare a contractului, era de așteptat ca licitația să fie contestată.
Lotul de autostradă Poarta Sălajului-Zalău-Nușfalău are 41 de kilometri și include cel mai lung tunel rutier din țară, pe sub masivul Meseș (județul Sălaj), de aproape 3 kilometri.
Contractul prevede 18 luni pentru proiectare și 60 de luni pentru execuție, adică șase ani și jumătate, după semnarea contractului și emiterea ordinului de începere a lucrărilor.
Depunerea contestației, care ar putea fi urmată și de o acțiune / acțiuni în instanță, va împinge aceste termene și mai mult în timp.