Campania electorală pe posturile de radio și de televiziune, publice și private, pentru alegerile locale din iunie, începe pe data de 10 mai 2024, la ora 0.00, și se încheie pe 7 iunie 2024, la ora 7.00, a decis Consiliul Național al Audiovizualului.
Consiliul Național al Audiovizualului a adoptat decizia privind regulile de desfășurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerile locale din anul 2024.
„Reflectarea campaniei electorale în audiovizual începe vineri, 10 mai 2024, ora 0,00, și se încheie în ziua de vineri, 7 iunie 2024, ora 7,00.”
Conform sursei citate, radiodifuzorii publici și privați sunt obligați să asigure desfășurarea unei campanii electorale echitabile, echilibrate și corecte pentru toți competitorii electorali, respectând următoarele principii:
- echitate – toți candidații trebuie să aibă posibilitatea de a se face cunoscuți electoratului;
- echilibru în prezentarea activităților de campanie ale competitorilor electorali;
- corectitudine – toți competitorii electorali să beneficieze de un tratament obiectiv și echidistant.
Pentru reflectarea campaniei electorale, radiodifuzorii pot realiza și difuza numai următoarele tipuri de emisiuni cu caracter electoral:
- emisiuni informative, prevăzute în Lege, în care pot fi difuzate informații privind sistemul electoral, tehnica votării și activitățile de campanie ale candidaților; în acest scop, durata programată a emisiunii informative poate fi mărită cu cel mult 15 minute; emisiunile informative electorale pot fi difuzate în zilele de luni până duminică;
- emisiuni electorale, prevăzute în Lege, în care competitorii electorali își pot prezenta programele politice și activitățile de campanie electorală; în situația transmiterii în direct a unor activități de campanie, durata acestor transmisii se va încadra în timpul de antenă acordat fiecărui competitor electoral potrivit Legii, iar emisiunile vor fi identificate ca atare la începutul emisiunii, în cazul posturilor de radio și, respectiv, vor fi semnalate prin marcajul „emisiune electorală”, afișat în mod vizibil pe toată durata difuzării, în cazul posturilor de televiziune; emisiunile electorale pot fi difuzate în zilele de luni până vineri;
- emisiuni de dezbatere electorală, prevăzute în Lege, în care radiodifuzorii pun în discuție programele electorale și temele de interes public legate de campania electorală, cu participarea a cel puțin doi candidați sau reprezentanții lor; în cazul neparticipării unui candidat sau a unui reprezentant al acestuia, acest fapt este menționat; emisiunile vor fi identificate ca atare la începutul emisiunii, în cazul posturilor de radio și, respectiv, vor fi semnalate prin marcajul „emisiune de dezbatere electorală”, afișat în mod vizibil pe toată durata difuzării, în cazul posturilor de televiziune; emisiunile de dezbateri electorale pot fi difuzate în zilele de luni până duminică.
Emisiunile informative se supun obligației de obiectivitate, echitate și de informare corectă a publicului. Candidații care dețin funcții publice pot apărea în emisiunile informative numai în probleme legate de exercitarea funcției lor; în aceste situații radiodifuzorii au obligația să asigure echidistanța și pluralismul de opinii.
Emisiunile electorale se realizează în direct sau se înregistrează, în cadrul timpului de antenă acordat fiecărui competitor electoral, în proporțiile stabilite de aceștia.
Radiodifuzorii sunt obligați să precizeze calitatea în care se exprimă persoanele invitate în emisiuni, cum ar fi cea de candidat sau de reprezentant al acestuia; în cazul posturilor de televiziune, numele și calitatea persoanelor invitate vor fi vizibile pe ecran la momentul intervenției acestora. În cadrul emisiunilor electorale și de dezbateri electorale este interzisă combinarea de culori, semne grafice sau sunete care să evoce simbolurile naționale ale României ori ale altui stat.
Competitorii electorali au la dispoziție intervalul 22 – 28 aprilie 2024 pentru a se adresa în scris posturilor private de radio și de televiziune care și-au anunțat intenția de realizare și difuzare a emisiunilor electorale, solicitând și timpii de antenă pe care intenționează să îi utilizeze.
După 29 aprilie 2024, data rămânerii definitive a candidaturilor, și până la data de 7 mai 2024, posturile private de radio și de televiziune, în funcție de solicitările primite, vor stabili în grila de program intervalele de timp de difuzare a emisiunilor, precum și tarifele unice pe unitatea de timp și/sau pe emisiune pe care intenționează să le practice.
Conform CNA, radiodifuzorii publici și privați pot acorda acces competitorilor electorali numai prin:
- emisiuni de promovare electorală – în care candidații sau reprezentanții competitorilor electorali, precum și candidații independenți își promovează programele politice, activitățile de campanie electorală ori propria candidatură;
- emisiuni de dezbatere electorală – în care radiodifuzorii pun în discuție programele electorale și temele de interes public legate de campania electorală, cu participarea candidaților, reprezentanților competitorilor electorali, jurnaliștilor, analiștilor și a altor invitați;
- spoturi electorale – în care competitorii electorali sau candidații, după caz, își promovează programele politice, activitățile de campanie electorală ori propria candidatură.
Conținutul spoturilor electorale trebuie să respecte următoarele cerințe:
- să nu pună în pericol ordinea constituțională, ordinea publică, siguranța persoanelor și a bunurilor;
- să nu facă afirmații care pot aduce atingere demnității umane sau moralei publice;
- să nu incite la ură sau discriminare pe considerente de rasă, religie, naționalitate, sex, orientare sexuală sau etnie.
Începând cu 48 de ore înainte de începerea votării și până la încheierea votării sunt interzise:
- prezentarea de sondaje de opinie, televoturi sau anchete făcute pe stradă;
- difuzarea de spoturi de publicitate electorală;
- invitarea sau prezentarea candidaților și/sau a reprezentanților competitorilor electorali în emisiunile și programele posturilor de radio și de televiziune, inclusiv de televiziune prin cablu, cu excepția situațiilor prevăzute.
- comentarii privind desfășurarea campaniei, precum și cele privind candidații și competitorii electorali.
În ziua votării sunt interzise prezentarea de sondaje realizate la ieșirea de la urne înainte de încheierea votării; comentarii referitoare la competitorii electorali, înainte de încheierea votării; îndemnuri de a vota sau de a nu vota un candidat ori candidaturile depuse de competitorii electorali.