Satul tradițional folosea două „instrumente culturale” – calendarul și sărbătoarea – pentru o corectă punere în relație a omului cu divinitatea și cu mersul lumii; sărbătorile de primăvară celebrau dragostea, dar nu atât erotismul modernității, cât nevoia de facere a cuplului, a perechii (la oameni, păsări, animale), și ipostaza de fertilitate (la oameni, animale, holde), totul sub semnele augurale ale renașterii naturii. Aceasta este grila antropologică în care trebuie citite sărbători populare precum Dragobetele, Mărțișorul sau Sânzienele.
Orășeanul, omul comunității urbane și mai ales generațiile X, Y, Z (adulții tineri, tinerii și adolescenții de azi, mai ales „nativii digitali”) aplică o altă grilă, marcată de globalizare, gadget-urile tehnologiei digitale și, mai ales, consumerismul atât de vizibil în advertising, marketizarea produselor și o nouă simbolistică a cadoului. Este o trăire cool și fancy a ceea ce, altădată, însemna „a fi în rând cu lumea” sau „ a trăi cu rost”.
Și totuși… ceva leagă cele două momente comunitare, cele două tipuri de sărbătoare: dorința de a fi împreună, fie că e vorba de lavița din fața casei, de curtea bisericii sau șura danțului, ori, de partea cealaltă, de mall, de spa, de vacanța exotică sau party-ul din clubul de fițe din centrul orașului.
Camelia Burghele, etnolog
Cu acest prilej va avea loc și lansarea volumului „Şapte zile în Ţara Silvaniei. Un exerciţiu de antropologie culturală, ediţia a III-a, revizuită şi adăugită” (Editura Caiete Silvane, 2022) de Camelia Burghele.
Zilele revistei „Caiete Silvane, ediția a XV-a
Sala Porolissm a Centrului de Cultură și Artă al Județului Sălaj, Zalău, Piața 1 Decembrie 1918, nr. 12, intrarea liberă.
Joi, 30 martie 2023, ora 18.