UNESCO cere ca telefoanele inteligente să fie interzise în școli în toată lumea. Smartphone-urile ar trebui interzise în școli pentru a combate întreruperea predării, pentru îmbunătățirea procesului de învățare și pentru a-i proteja pe copii de agresiunile online, subliniază un raport al UNESCO
UNESCO cere ca telefoanele inteligente să fie interzise în școli în toată lumea. Există dovezi că utilizarea excesivă a telefoanelor mobile a fost asociată cu reducerea performanței școlare și că perioadele mari de timp petrecute privind ecranul acestor dispozitive au un efect negativ asupra stabilității emoționale a copiilor.
UNESCO dorește să transmită astfel un mesaj clar că tehnologia digitală, luată în întregime, inclusiv inteligența artificială, ar trebui să fie întotdeauna subordonată unei „viziuni axate pe om” asupra educației și să nu înlocuiască niciodată interacțiunea directă cu cadrele didactice.
„Revoluția digitală are un potențial incomensurabil, dar, la fel cum au fost emise avertizări despre cum ar trebui reglementate în societate, o atenție asemănătoare ar trebui acordată felului în care este folosită în educație. „Interacțiunile online nu sunt un substitut pentru interacțiunea umană”, a spus directorul general al Unesco.
Țările care iau măsuri pentru interzicerea sau limitarea folosirii tehnologiei digitale în unitățile de învățământ urmăresc să înlesnească folosirea și îmbunătățirea aptitudinilor elevilor și profesorilor.
„Elevii trebuie să fie capabili să se concentreze și trebuie să li se dea posibilitatea de a învăța bine. Telefoanele mobile sunt o perturbare, arată cercetările științifice. Trebuie să protejăm elevii”, a declarat ministrul olandez al Educației, în această lună, când a anunțat introducerea restricțiilor de anul viitor.
În Marea Britanie s-a pus problema interzicerii telefoanelor mobile în școli în 2021, însă propunerea fostului ministru al Educației, Gavin Williamson, a fost criticată de sindicatele din învățământ care l-au acuzat că încearcă să mute atenția de la adevăratele probleme, arătând că această politică există de mai mulți ani.Regulile privind folosirea telefoanelor mobile în unitățile de învățământ gimnazial variază în funcție de prevederile stabilite de conducerile școlilor.De obicei, se prevede închiderea dispozitivelor și ținerea lor într-un loc în care să nu poată fi vizibile în școală. Acestea pot fi folosite în clasă doar cu permisiunea învățătorului sau a profesorului.
Folosirea abuzivă a telefonului în școală poate duce la confiscarea acestuia și la sancțiuni precum „detenția” – măsură punitivă prin care un elev este trimis să stea în bancă după ore sau într-o zi în care nu se țin cursuri.
Și în România s-a stabilit prin noile legi ale educației interzicerea folosirii telefoanelor mobile în școli. Astfel, utilizarea unui telefon mobil sau a oricărui alt echipament de comunicaţii electronice de către un elev este interzisă pe perioada cursurilor din învăţământul preşcolar, primar şi gimnazial, inclusiv în timpul activităţilor educaţionale care se desfăşoară în afara unităţilor de învăţământ, cu excepţia utilizării în scop educativ sau în spaţiile autorizate explicit de regulamentul intern al unităţii de învăţământ.
În licee, regulamentul intern al unităţii de învăţământ poate interzice folosirea de către un elev a dispozitivelor menţionate în întregul sau parţial din incinta unităţii de învăţământ, precum şi în timpul activităţilor care se desfăşoară în afara acesteia. Aceste prevederi nu se aplică echipamentelor pe care elevii cu CES sunt autorizaţi să le folosească.