Aproape 700 de ore de zbor, peste 500 de misiuni executate si mai mult de 400 de persoane salvate pe calea aerului. Așa arată, pe scurt, bilanțul primul an de funcționare a Punctului de Operare Aeromedical de la Jibou, un an din care nu au lipsit misiunile dificile, adevărate provocări pentru salvatori.
Joi, 10 septembrie, se împlinește un an de la înființarea Punctului de Operare Aeromedical de la Jibou, un an în care piloții au efectuat cu elicopterele de serviciu nu mai puțin de 694 de ore de zbor și 507 misiuni. În total, 419 persoane au fost salvate pe calea aerului.
În acest prim an de activitate, au fost executate misiuni complexe, la limita atât din punct de vedere operațional, cât și al situației medicale, misiuni care a evidențiat Punctul de la Jibou la nivel național ca fiind o bază de operare aeromedicală nouă, dar cu o activitate intensă. În relativ scurta perioada de la înființare au fost efectuate patru misiuni umanitare în zona montană, greu accesibilă, din care două misiuni de căutare salvare. Pe parcursul celor 694 de ore zburate, au fost și situații deosebite ale căror gestionare a dus la aterizarea în siguranță a aeronavelor urmată de repunerea în stare de disponibilitate într-un timp foarte scurt. Cel mai important eveniment a fost cel în care elicopterul de la Jibou a aterizat de urgență fără unul dintre motoare pe aeroportul din Cluj-Napoca în deplină siguranță.
Misiunile executate în acest timp au fost variate. Una dintre cele mai complexe si mediatizate intervenții a avut loc în luna octombrie 2019, când echipajul elicopterului a decolat într-o misiune de căutare-salvare în munții Maramureșului, cu numai 20 de minute înainte de lăsarea întunericului. Locul unde se afla victima căzută într-o prăpastie a fost identificat rapid cu ajutorul STS, iar echipa medicală și salvamontiștii au reușit să evacueze victima și să îi acorde asistența medicală de specialitate. Victima a ajuns acasă sănătoasă în Cehia, iar ambasada republicii Cehe a transmis salvatorilor o scrisoare de mulțumire și de apreciere pentru înaltul profesionalism.
O altă misiune, una de transplant, datează din luna februarie a anului trecut. După prelevarea organelor ce trebuiau să ajungă la Cluj-Napoca și Târgu-Mureș într-un interval de timp limitat, echipajul elicopterului de la Jibou a executat misiunea în condiții grele din punct de vedere a situației meteorologice, în contextul în care atât la Cluj-Napoca, cât și la Târgu-Mureș era ceață. Echipajul a aterizat pe Dealul Feleacului, lângă Cluj-Napoca, peste zona de ceață, unde au predat organele de transplantat unei echipe medicale, iar la Târgu-Mureș unde trebuia să ajungă inima pentru transplant cu greu s-a găsit o breșă în zona de ceață, elicopterul aterizând pe o zona mai înaltă în preajma unei localități aflate la câțiva km distanță de Târgu-Mureș. Echipajul elicopterului a acționat în spiritul unei misiuni umanitare, astfel că pilotul aeronavei a luat decizia de a lua inima împreuna cu un localnic binevoitor cu care s-a deplasat în întâmpinarea unei ambulante care trebuia să preia organul pentru transplant. Pilotul a continuat drumul cu ambulanța și ajungând la spital a urcat cu Inima pana la ușa sălii de operație unde trebuia ca inima sa ajung. Un gest nobil, într-o misiune grea cu un final frumos – astăzi o inima bate în pieptul unui om care trăiește datorită modului în care echipajul de la Jibou a executat una dintre sutele de misiuni.
Sunt doar câteva exemple, dar concluzia e una: la Punctul de Operare Aeromedical de la Jibou, munca în echipă realizată de personalul Inspectoratul General de Aviație, personalul medical al UPU SMURD Cluj si UPU SMURD Bihor si personalul din cadrul I.S.U. Sălaj reușește să aducă pe harta României un plus de importanță atât morala cât și strategică prin existenta acestei baze de salvare din județul Sălaj.