La începutul şedinţei de marți (din 31 ianuarie) a Guvernului, premierul Nicolae Ciucă i-a cerut ministrului Mediului, Apelor și Pădurilor să pregătească pentru reuniunea de săptămâna viitoare o informare referitoare la aceste programe.
Tanczos Barna a anunțat că este pregătit deja bugetul pentru a asigura o creştere cu 15% a primei de casare, astfel încât programele Rabla și Rabla Clasic să se poată derula și în anul 2023, începând cu luna februarie
„Da, domnule prim-ministru, aşa cum aţi dispus, am început pregătirea programelor ‘Rabla clasic’, ‘Rabla plus’ şi ‘Rabla local’. În cadrul Programului ‘Rabla clasic’, care oferă acel bonus pentru casarea maşinilor vechi şi posibilitatea de cumpărare de maşini clasice, cu motorizare clasică noi, avem bugetul pentru a asigura o creştere cu 15% a primei de casare, aşa cum şi dumneavoastră aţi discutat la ‘Dacia’, cu ocazia vizitei pe care aţi efectuat-o. Avem bugetul pentru a oferi acest sprijin majorat în 2023.”, a explicat ministrul Tanczos Barna.
Prima de casare pentru un autoturism vechi va ajunge la 6900 de lei. Statul le oferă și alte bonusuri celor care vor să își schimbe mașinile. Și pentru electrice ar urma să crească bugetul.
Cei care vor să își cumpere o mașină pe benzină sau motorină prin programul Rabla Clasic, vor avea în acest an o primă de casare mai mare cu 15 la sută fata de anii trecuţi, adică 6900 în loc de 6000 de lei.
De asemenea, programul prevede și bonusuri de încă 1500 de lei pentru fiecare autoturism mai vechi de 15 ani, un eco bonus de 1500 de lei pentru emisii și un alt eco bonus pentru vehicule cu sistem GPL. În total, ajutorul de la stat poate depăși 16 mii de lei.
Tanczos Barna – Ministrul Mediului, a declarat că : „În același timp creștem bugetul pentru mașinile electrice și am putea spune că la sfârșitul anului 2023 bifăm inclusiv obligația prin PNRR, ne-am asumat că vom scoate peste 250 de mii de mașini vechi din circulație, cred că la sfârșitul anului 2023 deja ținta pentru 2026 va fi atinsă”.
Atenție, însă. Odată înscriși la un dealer autorizat de Administrația Fondului pentru Mediu, după ce toate documentele sunt depuse, cei care vor o maşină nouă nu mai pot da înapoi.
Dacă se răzgândesc și vor să schimbe dealerul, pierd tichetele Rabla şi trebuie să caseze alte autoturisme vechi. Conform, AFM, 5 la sută dintre cei înscriși în acest program vor să se mute la un alt dealer, majoritatea din cauza termenelor mari de livrare.
O mașină electrică rămâne o variantă de consum mai ieftină, spun specialiștii din domeniu. 11 mii de autoturisme au fost cumpărate anul trecut prin Rabla Plus. Ajutorul oferit de stat pentru o maşină electrică poate ajunge şi la 57 de mii de lei, cu eco tichetele cumulate.
România are unul dintre cele mai învechite parcuri auto din Europa, cu o vârstă medie de 15 ani. Țara noastră a fost depășită doar de Grecia, Estonia și Cehia. La polul opus se află Luxemburg, cu cel mai nou parc auto, Danemarca, Austria şi Irlanda.
Potrivit statisticilor, în România a crescut numărul mașinilor hybrid și electrice și, în premieră, a scăzut numărul mașinilor second hand.