Începând cu sfârșitul lunii august, aplicarea ordinului de protecție se va extinde și la cazurile de violență domestică care nu au loc în cadrul familiilor sau al relațiilor de concubinaj. Aceasta va impune polițiștilor noi reguli și obligații pentru gestionarea cazurilor de violență.
Conform unui proiect de ordin al Ministerului de Interne aflat în dezbatere, polițiștii vor trebui să evalueze riscurile de violență atunci când victima solicită un ordin de protecție provizoriu, folosind metodologii și formulare stabilite de minister. De asemenea, aceștia vor fi obligați să monitorizeze respectarea măsurilor dispuse prin ordinele de protecție provizorii, creând „mape de supraveghere” pentru fiecare caz în parte.
În legislația actuală este prevăzută gestionarea cazurilor de violență doar în contextul violenței domestice. Ordinul ministrului de Interne și al ministrului Muncii 146/2578/2018 stabilește structurile competente din Ministerul Afacerilor Interne pentru intervenția în cazurile de violență domestică.
Cu toate acestea, Legea 26/2024, care va fi implementată din 31 august 2024, extinde aplicarea ordinului de protecție și la cazurile de violență petrecute în afara familiilor sau relațiilor de concubinaj. Conform noii legi, actele de violență pentru care se pot emite ordine de protecție includ:
-Loviri sau acte de violență care cauzează suferințe fizice;
-Acte de violență de natură sexuală;
-Amenințări cu săvârșirea unei infracțiuni sau faptei păgubitoare, care pot provoca temere;
-Urmărirea repetată a unei persoane, fără drept sau interes legitim, supravegherea locuinței sau locului de muncă, apeluri telefonice sau alte comunicări care creează temere;
-Hărțuire online, mesaje instigatoare la ură, urmărire online, amenințări online, publicarea neconsensuală de informații intime, acces ilegal la date private și alte forme de utilizare abuzivă a tehnologiei pentru intimidare;
-Încercarea de a determina o persoană să nu sesizeze organele de urmărire penală, să nu dea declarații, să retragă declarații sau să prezinte probe într-o procedură judiciară;
-Alte acte de violență fizică sau psihică care pun în pericol viața, integritatea fizică sau psihică ori libertatea unei persoane.
Întrucât Poliția Română dispune deja de moduri bine stabilite de intervenție, proiectul de ordin publicat pe site-ul Ministerului Afacerilor Interne, la secțiunea de transparență decizională, prevede adaptarea acestor modalități la particularitățile cazurilor de violență, fără a necesita resurse suplimentare, conform referatului însoțitor al documentului.
Astfel, persoanele care consideră că sunt victime ale violenței și au nevoie de sprijinul organelor competente pot sesiza poliția prin sistemul național unic pentru apeluri de urgență 112 sau sesizare formulată în scris sau oral, direct sau telefonic, la sediul unităților de poliție, de către victime, martori sau persoane care au luat cunoștință de actele de violență.
De asemenea, sprijinul poate fi acordat și în baza unei sesizări din oficiu, făcută direct de către polițist.
Conform documentului, polițiștii vor trebui să intervină în cazurile de violență, fie că sunt sesizați direct, fie că se sesizează din oficiu, „indiferent de structura din care fac parte”. Prima acțiune obligatorie va fi separarea victimei de agresor și eliminarea riscurilor imediate, precum și solicitarea intervenției echipelor medicale, dacă este necesar.
Prin demersul legislativ, se impune polițiștilor obligația de a informa victima despre dreptul său de a solicita un ordin de protecție provizoriu împotriva agresorului.
Conform noii legi, ordinul de protecție provizoriu, care poate fi valabil pentru o perioadă de cel mult cinci zile, va fi emis pe loc de polițist, la cererea scrisă a victimei, dacă evaluarea situației indică un risc iminent de săvârșire a unui alt act de violență, indiferent de modul în care polițistul a luat cunoștință despre eveniment.
„În vederea stabilirii existenței unui risc iminent ca viața, integritatea fizică ori libertatea persoanelor să fie pusă în pericol printr-un act de violență, polițiștii evaluează situația de fapt pe baza formularului de evaluare a riscului, dacă victima sau, după caz, tutorele ori reprezentantul legal, formulează cerere scrisă pentru emiterea unui ordin de protecție provizoriu”, stipulează proiectul de act normativ, care cuprinde atât modelul formularului, cât și metodologia de utilizare a acestuia.