Ministerul Educației a aprobat noile planuri-cadru pentru învățământul liceal. Anunțul vine după o ședință finală de avizare la care au participat sindicatele din educație, dar și reprezentanți ai elevilor și părinților. Este vorba despre prima schimbare structurală a curriculumului de liceu din ultimii 20 de ani, cu aplicabilitate din anul 2026
Ministrul Daniel David a declarat pentru Edupedu.ro că această reformă vine să repare ruptura dintre gimnaziu și liceu, cauzată de faptul că ultimul nu a fost adaptat noilor cerințe curriculare introduse la nivel gimnazial începând cu 2016.
Daniel David a explicat că reforma este rezultatul unui proces început la sfârșitul lunii ianuarie 2025, când Ministerul a lansat o primă variantă a planurilor-cadru în consultare publică.
După integrarea a numeroase sugestii, documentul final reflectă trei direcții principale:
-Clarificarea profilurilor și specializărilor: Față de forma anterioară, noul cadru pune un accent mai mare pe diferențierea clară a profilurilor teoretice, tehnologice și vocaționale.
-Mai multă descentralizare: Se oferă liceelor posibilitatea de a decide, în parte, cum alocă anumite ore, în funcție de specificul local și de preferințele elevilor. Aceste ore nu au fost tăiate, subliniază ministrul, ci doar redistribuite.
-Deschiderea către reforma conținutului: Acesta este doar un prim pas. Urmează elaborarea noilor programe școlare, unde vor colabora specialiști din învățământul preuniversitar, universitar și din Academia Română.
Daniel David a subliniat că reforma nu se oprește la stabilirea listelor de materii și a numărului de ore pe săptămână. Următoarele etape includ:
-Elaborarea noilor programe școlare, care să facă legătura între conținuturile predate la liceu și cele din învățământul superior.
-Editarea noilor manuale, adaptate la noile cerințe.
-Formarea cadrelor didactice, astfel încât acestea să poată implementa noile abordări curriculare.
Ministrul a propus ca noile programe să dedice 25% din timp activităților esențiale: consolidare, sprijin remedial și aplicabilitate practică. Acest lucru ar putea contribui la reducerea analfabetismului funcțional și la creșterea numărului de elevi care promovează Bacalaureatul.
Totodată, Daniel David și-a exprimat speranța că noile măsuri vor conduce la o participare mai mare la examenul de Bacalaureat.
„Pariul meu este – știu că risc aici – dar dacă facem această schimbare curriculară și o implementăm din 2026, peste 4-5 ani ar trebui să vedem o modificare semnificativă a ratelor de analfabetism funcțional la nivel de liceu, inclusiv o participare mai mare la Bacalaureat. Cam acesta, sincer spus, sunt așteptările mele”, a precizat oficialul, pentru edupedu.ro.