Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a amânat ,din nou , desemnarea constructorului pe „lotul Meseș” cu două săptămâni, până pe 15 octombrie. Probabil vor reuși, totuși, să decidă adjudecarea. Doar probabil.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a amânat ,din nou , desemnarea constructorului pe „lotul Meseș” cu două săptămâni, până pe 15 octombrie. Probabil vor reuși, totuși, să decidă adjudecarea. Doar probabil, deoarece Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a avut luni, 30 septembrie, termen pentru desemnarea câștigătorului pe lotul Meseș, de pe Autostrada Transilvania, cel mai scump lot de autostradă din România, cu o valoare de 6,8 miliarde de lei fără TVA. Deja au fost 4 amânări pe acest lot, iar evaluarea durează deja de mai bine de un an.
Cei rămași în cursa pentru acest lot sunt constructorul băcăuan UMB, Makyol (Turcia) și WeBuild (Italia). UMB, Makyol și WeBuild sunt primii trei constructori din România raportat la kilometrii de autostradă/drum expres contractați.
Lotul Meseș de 41 kilometri dintre Poarta Sălajului și Nușfalău de pe Autostrada Transilvania este cel mai mare contract pentru infrastructura rutieră lansat până acum în achiziție. Contractul pentru secțiunea care include și tunelul Meseș de 3 kilometri are o valoare estimată cuprinsă între 7,4 și 8,8 miliarde lei.
Licitația pentru lotul Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău cu tunel de 3 kilometri la Meseș a fost lansată în urmă cu mai bine de un an, pe 10 februarie 2023, iar la finalul lui august 2023 au fost depuse 7 oferte: UMB, asociat cu EuroAsfalt din Bosnia Herțegovina pentru experință la tuneluri (Asocierea de pe A1 Lugoj – Deva), WeBuild și cinci constructori din Turcia: Ictaș, Nurol, Mapa, Makyol – Ozaltin și Tekfen (Ozaltin a depus singura ofertă pentru viaductele de la Nădășelu și Topa Mică scoase din contractul cu UMB). Ictas și Tekfen nu au contracte semnate cu CNAIR, iar Mapa (în asociere cu Cengiz) a început lucrările pregătitoare la Boița pe lotul 2 Boița – Cornetu de pe A1 Sibiu – Pitești.
Tunelul Meseș are o lungime de 2,8 kilometri și două galerii. Viteza de proiectare este de 120 km/h.
Durata contractului Poarta Sălajului-Zalău-Nușfalău este de un an și șase luni pentru proiectare, respectiv cinci ani pentru execuție.
Astfel, în cel mai optimist scenariu, porțiunea de autostradă nu va putea fi gata înainte de 2031.
Proiectul va fi finanțat în special din Programul Operațional Transporturi, susținut cu bani europeni, dar și din alocări de la bugetul de stat.
Lucrările sunt considerate extrem de complexe, atât din cauza solului – care a pus deja probleme serioase pe loturi vecine din autostrada Transilvania – cât mai ales din cauza tunelului Meseș, de 2,85 kilometri, de pe sub munții Meseșului.Va fi cel mai lung tunel din România.
Lotul se învecinează înspre vest cu cel de 13,5 km Suplacu de Barcău-Nușfalău, cu care România a depășit în 2023 borna de 1.000 km de drumuri rapide.
Până la granița cu Ungaria, un singur tronson mai este circulabil în prezent – cele de 5,5 km între Biharia și Borș.