Ordinul prin care ANAF transformă curierii în angajați neplătiți a fost publicat în Monitorul Oficial. Firmele de curierat din România trebuie să raporteze la ANAF toate operațiunile de livrare, cu plata ramburs, efectuate în țară, iar pentru acest lucru ANAF va folosi în favoarea sa munca tuturor curierilor din România , evident, fără plată.
Prevederile Ordinului 1644/2022 privind declararea serviciilor de trimitere contra ramburs efectuate de catre furnizorii de servicii postale pe teritoriul national si pentru aprobarea modelului, continutului si a modalitatilor de depunere pentru declaratia informativa privind trimiterile postale contra ramburs efectuate de catre furnizorii de servicii postale pe teritoriul national se aplica incepand cu luna urmatoare de la implinirea unui termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare. Actul normativ a aparut in Monitorul Oficial nr. 926 din 21 septembrie 2022.
Masura este introdusa prin OUG 67/2022, care prevede ca furnizorul de servicii postale de trimitere contra ramburs este obligat sa furnizeze periodic organului fiscal central informatii referitoare la trimiterile postale care au ca si particularitate achitarea de catre destinatar expeditorului, prin intermediul retelei postale, a contravalorii bunului care face obiectul trimiterii postale inregistrate, a fost publicată. Astfel, furnizarea acestor date se face prin completarea unei declaratii pe propria raspundere.
Fiscul doreste astfel sa previna principalele riscuri asociate comertului electronic: neinregistrarea fiscala si nedeclararea veniturilor, anonimitatea (comerciantii pot construi un site sau un cont pe o platforma de vanzari fara sa fie obligati sa furnizeze foarte multe informatii despre ei insisi), avantaje concurentiale incorecte, vanzarea de produse ilegale/contrafacute si/sau introducerea in circuitul comercial a unor produse care nu au provenienta legala (nu exista documente justificative sau exista documente care nu atesta provenienta reala).
Un specific al activitatii de comert online din Romania este acela ca majoritatea cetatenilor care efectueaza achizitii online inca prefera ca mijloc de plata sistemul ramburs cu numerar. Mai mult decat atat, comerciantii online, in special cei din zona gri, prefera remiterea rambursurilor incasate de operatorii de servicii de curierat de la clientii finali tot cu numerar.
Așadar, curierii sunt obligați de acum înainte să trimită la ANAF detalii despre persoanele care au comandat online și au plătit ramburs, adică la livrare. Aceste detalii includ numele persoanelor, adrese sau conturile bancare folosite. Formularul se validează și se semnează electronic cu ajutorul programului de asistență, asigurat gratuit de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, (ANAF) pe portalul ANAF sau la distanță, pe portalul e-guvernare.
Informatiile referitoare la trimiterile postale se refera la: numarul de inregistrare si data trimiterii postale; datele de identificare a expeditorului; numele si prenumele in cazul persoanelor fizice si denumirea in cazul persoanelor juridice destinatare; adresele de expeditie, respectiv livrare și contravaloarea bunului livrat.
Perioada de stocare a datelor este de 5 ani, calculata de la data primirii de catre organul fiscal central, urmand ca datele sa fie sterse automat dupa implinirea acestui termen. Furnizorul de servicii postale are obligația de a informa persoanele ale caror date cu caracter personal sunt prelucrate despre transmiterea acestora catre organul fiscal central.