Funcționarea Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) „a fost stabilizată începând de marți, după o perioadă de fluctuații”, anunță Casa Națională de Asigurări de Sănătate. Platforma a înregistrat probleme de funcționare timp de aproape o lună, începând din data de 30 iunie.
Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate a înregistrat probleme de funcționare timp de aproape o lună, începând din data de 30 iunie. Aceasta a fost însă remediată, conform unui comunucat de presă transmis de Casa Națională de Asigurări de Sănătate.
„Începând de astăzi, funcţionarea Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) a fost stabilizată, după o perioadă de fluctuaţii. Pentru zilele de la finalul lunii trecute în care PIAS a fost indisponibilă pentru transmiterea şi validarea serviciilor medicale acordate de furnizorii în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate, a fost emis un Ordin al preşedintelui CNAS (nr. 602/2023) care prevede derogări de la regulile generale de transmitere şi validare a datelor respective”
Sistemul Informatic al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, pe care se bazează consultaţiile şi eliberarea reţetelor, urmează să fie modernizat cu fonduri din PNRR. Este vorba de un proiect în valoare de 70 de milioane de euro, care ar urma să devină pe deplin funcţional abia în 2025. Până atunci este de aşteptat ca actualul sistem învechit, să funcţioneze mai mult în regim de avarie, aşa cum se întâmplă în prezent şi cum a fost în ultimele săptămâni. Unul dintre motive este că nu mai sunt nici specialişti IT care să-i asigure mentenanţa.
Casa Națională de Asigurări de Sănătate angajează specialişti de top în domeniul IT, pe perioadă o determinată de cel puțin 30 de de luni.
„Casa Națională de Asigurări de Sănătate vrea să constituie o echipă de specialiști de vârf în tehnologia informației și comunicațiilor, pentru o serie de proiecte informatice de anvergură prin care se va asigura digitalizarea completă a sistemului de asigurări sociale de sănătate: rearhitecturarea, redimensionarea și standardizarea platformei informatice a asigurărilor de sănătate (PIAS), digitalizarea documentelor și înscrisurilor medicale utilizate în sistemul de asigurări sociale de sănătate (certificatele de concedii medicale, bilete de trimiteri, scrisorile medicale etc.), rețetă electronică europeană în România, dosarul electronic de sănătate la nivel european”, se arată într-un comunicat transmis de CNAS.
Majoritatea medicilor aflaţi în contract cu Casa Naţională de Asigurări de Sănătate s-au plâns în această perioadă că stau noaptea să valideze reţete şi bilete de trimitere din cauză că serverul CNAS nu funcţionează, iar pacienţii sunt chemaţi la cabinete cu cardurile de sănătate pentru validarea serviciilor medicale.