Programul Rabla are ca scop îmbunătăţirea calităţii mediului prin achiziţionarea de autovehicule noi, mai puțin poluante şi eficiente din punct de vedere energetic. Începând din acest an, românii se vor înscrie direct în aplicația Fondului pentru Mediu.
Programul Rabla are caracter multianual, se aplică la nivel naţional și se desfăşoară în perioada 2025-2030. Finanţarea programului se realizează din veniturile Fondului pentru mediu constituite din scoaterea la licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României la nivelul Uniunii Europene, în limita creditelor de angajament şi bugetare prevăzute cu această destinaţie prin bugetul anual al Fondului pentru mediu, aprobat conform legii.
„Prin acest program ne propunem să aducem pe străzile din România zeci de mii de autoturisme nou nouțe, mai puțin poluante. Dacă vă doriți un motor mai curat, cu consum mai mic sau o mașină mai sigură, pregătiți-vă să vă înscrieți în Rabla 2025!Cea mai mare noutate noutate și cea mai așteptată de toată lumea este valoarea ecotichetului pentru mașinile electrice, pe care am crescut-o la 37.000 de lei, aproximativ 7.500 de euro. Sperăm ca anul acesta Programul Rabla să fie un program care să întreacă orice așteptare, să bată orice alt record.O altă noutate este legată de modalitatea de înscriere. Ne propunem să dăm posibilitatea românilor să se înscrie direct în aplicația Administrației Fondului pentru Mediu, fără dealeri, fără alți intermediari, voucherul putând fi decontat la orice producător.O altă noutate: Avem un buget record de 1,43 de miliarde de lei, cu aproape 50 la sută mai mare decât bugetul anului trecut, pe care sperăm să îl epuizăm cât mai rapid pentru că vom avea o singură sesiune.Colegii de la AFM afirmă că, în ultimii 20 de ani, datorită programului pe care îl numim în continuare Rabla, probabil cel mai iubit de români, am casat peste 1 milion de autoturisme în România! O cifră absolut spectaculoasă!Așadar, cu speranța că în 2025 vom avea foarte mulți cai putere verzi pe străzile din România, aștept cu nerăbdare aprobarea bugetului AFM, în ședința de guvern, și îmi doresc foarte mult să putem spune cât mai repede ca s-au terminat banii, că românii au accesat rapid acest program și că, așa cum am spus mai devreme, un număr cât mai mare de autoturisme sigure, noi, prietenoase cu mediul, mai ales în marile orașe unde aerul nu este întotdeauna cel mai curat” a declarat ministrul mediului, apelor și pădurilor, Mircea Fechet.
Scopul programului îl constituie îmbunătăţirea calităţii mediului prin achiziţionarea de autovehicule noi, mai puțin poluante şi eficiente din punct de vedere energetic. Programul vizează diminuarea efectelor poluării aerului asupra mediului şi a sănătăţii populaţiei, cauzate de emisiile de gaze de eşapament provenite de la autovehiculele uzate, precum și prevenirea generării deşeurilor şi atingerea obiectivelor privind recuperarea şi valorificarea deşeurilor provenite de la vehiculele scoase din uz.
Conform Ghidului de finanţare al programului, trimis deja la Monitorul Oficiale pentru publicare, cuantumul ecotichetului a fost stabilit astfel:
– 10.000 lei (aproximativ 2.000 de euro) pentru achiziţionarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC) sau a unei motociclete; ——12.000 lei (aproximativ 2.400 de euro) pentru un autovehicul nou cu sistem de propulsie hibrid; -15.000 lei (aproximativ 3.000 de euro) pentru un autovehicul nou plug-in hibrid sau o motocicletă electrică;
-37.000 lei (aproximativ 7.500 de euro) pentru un autovehicul nou 100% electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen;
-120.000 lei (aproximativ 24.000 de euro) pentru un autovehicul nou plug-in hibrid sau 100% electric, în cazul instituţiilor publice şi unităţilor administrativ-teritoriale.
După publicarea în Monitorul Oficial, AFM urmează să anunțe calendarul Programului Rabla 2025.