Boboteaza sau Botezul Domnului, marcată în 6 ianuarie, și ziua Sfântului Ioan, din 7 ianuarie, marchează sfârșitul sărbătorilor dedicate Nașterii lui Iisus Hristos. Este o sărbătoare dedicată botezului Domnului în apa Iordanului, o zi în care preoții sfințesc toate apele din care credincioșii vor lua, mai apoi, pentru a stropi gospodăriile, casele și animalele, păstrând restul apei în sticle, pentru leac.
Boboteaza face parte din suita celor 12 sărbători creștine importante și este menită să reamintească cele petrecute la apa Iordanului, înainte ca Iisus să pășească în viața publică, de aceea Biserica o numește și “Arătarea Domnului”.
Ajunul, adica ziua de 5 ianuarie, este zi de post negru, la fel ca Ajunul Craciunului sau Vinerea Mare dinaintea Pastilor.
Credincioșii și preoții consideră că apa de la Bobotează are o putere deosebită, pentru că a fost sfințită printr-o îndoită chemare a Sfântului Duh, iar sfințirea are loc chiar în ziua în care Mântuitorul s-a botezat în apele Iordanului.
Înainte de Bobotează, în toate satele din Sălaj se umblă cu „Chiraleisa”. Preotul împreună cu „cantorul” şi „sfătu” umblă pe la toate casele şi stropeşte cu apă sfinţită toate încăperile şi dependinţele, iar toţi ai casei sărută crucea în timp ce sunt stropiţi pe cap cu apă sfinţită. Exista credinţa ca, strigând „Chiraleisa”, oamenii capătă putere, toate relele fug şi anul va fi curat până la Sfântul Andrei. În trecut, preotul era însoţit şi de câţiva băieţi de până la 11 ani care strigau „Chiraleisa”. Gazda casei le arunca acestora nuci şi mere în curte. Gestul simboliza belşugul prezent în gospodărie şi dorinţa perpetuării lui în anul următor.