În 2024 Codul Rutier va avea schimbări în ceea ce privește examenul pentru permis, sancțiunile pentru șoferi, dar și posibilitatea suspendării permisului pentru cei care încalcă regulile pe drumurile județene.
Anul acesta vine cu modificări semnificative pentru șoferi în ceea ce privește examenul pentru permis, sancțiunile pentru șoferi, dar și posibilitatea suspendării permisului pentru cei care încalcă regulile pe drumurile județene. În primul rând, punctul de amendă reprezintă acum 5% din salariul minim brut pe țară. Ordonanța de Urgență 115/2023 care a adus o serie de schimbări fiscale îi privește și pe șoferi în mod direct.
Punctul de amendă a crescut de la 1 ianuarie 2024 la 165 de lei, față de 145 de lei cât era anterior. Totodată, s-a modificat și modul de calcul, astfel încât valoarea punctului de amendă va reprezenta 5% din salariu minim brut pe țară, în scădere față de 10% cât era anterior.
Iată cum este structurat noul sistem pentru contravențiile rutiere: Clasa I: două sau trei puncte-amendă. Clasa a II-a: patru sau cinci puncte-amendă. Clasa a III-a: de la șase la opt puncte-amendă. Clasa a IV-a: de la nouă la 20 de puncte-amendă. Clasa a V-a: de la 21 la 100 de puncte-amendă, aplicabil doar persoanelor juridice.
Pentru nerespectarea priorității acordate pietonilor sau cicliștilor, șoferii pot fi amendați cu sume de până la 825 de lei. Depășirea vitezei cu mai mult de 50 km/h va atrage sancțiuni cuprinse între 1.485 și 3.300 de lei. Începând cu 1 ianuarie 2024, parcarea neregulamentară este sancționată în clasa I, cu amenzi cuprinse între 330 și 495 de lei, înlocuind valorile anterioare de 290 și 435 de lei. Permisele de conducere sunt vizate de un proces de modernizare după ce Uniunea Europeană a emis o directivă care permite statelor membre să facă aceste schimbări. Mai exact, permisele auto ar putea fi digitale.
Alt subiect al acestei directive privește schimbările anticipate în procesul de obținere a permiselor auto, cu un accent deosebit pe îmbunătățirea siguranței rutiere. În acest sens, examenul auto, susținut de aspiranții la obținerea permisului, va suferi modificări semnificative.
Noile schimbări vizează introducerea de întrebări referitoare la identificarea riscurilor în trafic și la sistemele automate care contribuie la o conducere mai sigură. Această evoluție implică o transformare a modului de pregătire pentru examenul auto, deoarece școlile de conducere vor trebui să ofere sprijinul necesar pentru a furniza informațiile esențiale românilor care se pregătesc să obțină permisul. Cu toate acestea, rămâne de văzut dacă România va adopta sau nu aceste modificări. Directiva europeană conferă statelor membre libertatea de a implementa schimbările propuse începând cu anul 2024.
„Noi reguli pentru că trebuia la nivel european să armonizăm și să modernizăm și permisele de conducere, cu accent pe a armoniza regulile. Ele sunt foarte variate la nivelul Uniunii Europene, dincolo de recunoașterea reciprocă, sunt diverse condiții pentru obținerea permisului de conducere, pentru controalele medicale sau vârsta de la care poți să-l iei. Sunt țări nordice în care tinerii sunt lăsați să conducă așa numitele tractoare, care sunt mașini cu o viteză limitată să spunem la 50 km/h încă de la 14 ani și atunci a fost nevoie să armonizăm, să coordonăm regulile. Această chestiune a permiselor de conducere face parte dintr-un pachet mai larg care este destinat a spori siguranța rutieră la nivelul european pentru că vor fi întărite și regulile privind aplicarea pedepselor de circulație transfrontalier”, transmite Adina Vălean, comisar european pentru transporturi.
Alte modificări includ faptul că partea teoretică a examenului de conducere să aibă întrebări privind identificarea riscurilor în trafic și privitoare la sistemele automate care asistă șoferul să conducă mai sigur.