Podul Veluwemeer Aqueduct este o structură unică situată în Țările de Jos, care funcționează ca un acvaduct sub formă de pod rutier. Este amplasat peste Lacul Veluwemeer și face legătura între partea continentală a Olandei și insula artificială Flevoland.
Lungimea lui este de aproximatix 25 de metri, lățimea este de 19 metri, adâncimea apei este de aproximativ 3 metri iar pentru trafic permite circulația vehiculelor pe autostrada N302 și în același timp permite trecerea ambarcațiunilor mici pe deasupra.
Spre deosebire de un pod clasic sau un tunel, acest acvaduct permite trecerea apei peste drum, în loc să ridice șoseaua peste apă sau să creeze un tunel sub apă. Este un exemplu impresionant de inginerie olandeză, proiectat pentru a optimiza traficul auto și cel maritim fără a impune întârzieri pentru ridicarea vreunui pod mobil.
Construcția a fost finalizată în anul 2002 și este o dovadă a inovației inginerești specifice Țărilor de Jos, țară recunoscută pentru soluțiile sale creative de gestionare a apei.
În primă fază a proiectului, s-au luat în considerare podurile mobile, feriboturile și tunelurile ca soluții posibile pentru a permite drumului să traverseze complet lacul. Cu toate acestea, acestea au fost excluse, iar abordarea inovatoare de a construi un apeduct scurt peste drum a fost aleasă. Deoarece N302 este o autostradă importantă, oprirea fluxului de trafic utilizând o soluție de pod mobil sau feribot a fost considerată nerealistă și ineficientă. Un tunel, de asemenea, probabil a fost luat în considerare, dar ar fi necesitat prea mult timp și cheltuieli în comparație cu soluția apeductului, care în cele din urmă a fost aleasă. Un pod, în timp ce o soluție mai tipică la problema, a fost considerat mult prea costisitor în comparație cu costul mai rezonabil al soluției apeductului, în jur de 61 de milioane de dolari. Având în vedere că punctul în care urma să fie construit nu trebuia să suporte trafic acvatic larg, designul său îngust de apeduct a fost, de asemenea, considerat o alegere înțeleaptă. Desi structura aceasta nu a stabilit recorduri, ea rămâne unul dintre cele mai scurte apeducte din lume. Și nu în ultimul rând, una dintre cele mai interesante din lume.
Podul Veluwemeer Aqueduct este un exemplu remarcabil al expertizei inginerești olandeze în gestionarea apei și a infrastructurii. Acest tip de construcție, în care apa trece peste o șosea, este destul de rar întâlnit și oferă multiple avantaje față de alte soluții tradiționale, cum ar fi podurile mobile sau tunelurile.
Spre deosebire de un pod mobil care trebuie ridicat pentru a permite trecerea bărcilor, acest acvaduct permite circulația continuă a vehiculelor. Ambarcațiunile mici și mijlocii pot traversa liber acvaductul fără a fi necesară oprirea traficului rutier. Construit din beton armat, este rezistent la uzură și necesită întreținere minimă. Datorită aspectului său inedit, este o atracție pentru pasionații de arhitectură și inginerie.
Pe lângă funcționalitatea sa practică, acest acvaduct reflectă modul în care Olanda continuă să găsească soluții inovatoare pentru a gestiona relația dintre infrastructură și apă, într-o țară unde peste 25% din suprafață este sub nivelul mării.