Transportatorul public local din municipiul Zalău, societatea comercială Transurbis SA risipește fără griji bugetul municipalității, respectiv banul contribuabilului.
Transurbis SA a fost înființată în anul 1998, având capital integral de stat, respectiv unicul acționar fiind Consiliul Local al Municipiului Zalău. De-a lungul timpului, nu puține au fost interesele politice pentru ca cei care au ajuns la conducerea municipiului sau au format alianțe în Consiliul Local, de a-și satisface clientela politică, respectiv șa-și recompenseze lipitorii de afișe sau tăietorii de bannere. Un exemplu elocvent în acest sens este fostul director tehnic al Transurbis SA, pentru care, cu ani în urmă, s-a făcut o plângere cu privire la deteriorarea unor bannere electorale ale contracandidaților politici și care au fost amplasate pe teritoriul județului, inclusiv municipiul Zalău. Dar vorba cântecului …apa trece, pietrele rămân. Noroc că nu rămân bolovanii! De regulă, aceștia sunt promovați pe criterii exclusiv politice. Și utilizați în altă parte. Salturile în funcții de conducere în cadrul acestei societăți comerciale a cărui unic acționar este Consiliul Local al Municipiului Zalău s-au făcut în mod absolut uimitor de către anumite persoane, al căror principal merit se pare că l-a constituit apartenența politică. Astfel, actuala conducere a Transurbis SA provine din rândul membrilor partidelor politice aflate la conducerea municipiului, mai exact atât postul de director general cât și postul de director tehnic au revenit acestui partid. Pentru a fi corecți, vom începe cu ”vârful” conducerii Transurbis SA și anume cu funcția de director general. Ei bine, această funcție, a fost repartizată în anul 2016 PSD-ului, partid care a câștigat fotoliul de primar la nivelul municipiului Zalău, iar ca urmare a numărului mare de consilieri locali, nouă la număr, a reușit să obțină și funcțiile de viceprimar și administrator public. Că așa au fost vremurile. Bune pentru ei. De aici și până la numirea în funcția de director general la Transurbis SA a unui agent de asigurări afiliat politic nu a mai fost decât un mic pas. Pas care a fost făcut, chiar dacă singura legătură dintre persoana desemnată în funcția de director general și activitatea societății a fost aceea că directorul general numit încheiase anterior numirii sale în funcție asigurările pentru firma de transport a municipalității, deci avusese contact direct cu ”activitatea” societății. Ei bine, este clar că nici rezultatele nu s-au lăsat așteptate! Dacă în anul 2016 subvenția acordată societății de transport public local era de 4.287.000 lei, iată că în anul 2021, după o perioadă de ”management performant” marca PSD subvenția acordată acestei societăți comerciale este de 11.165.000 lei. Pentru că, așa cum se știe, societății locale de transport public îi sunt acoperite toate cheltuielile, deci subvenția pe care municipalitatea o alocă reprezintă diferența dintre venituri și cheltuieli a acestei societăți. Deci, cu alte cuvinte, ”nu pot ei cheltui cât poate Primăria să le dea!” Bine, bine, înțelegem parțial nevoia de răsplătire a lipitorilor de afișe și tăietorilor de bannere, dar chiar așa? În condițiile în care au fost făcute investiții din fonduri europene în infrastructura de transport, respectiv au fost achiziționate autobuze noi, electrice, deci costurile cu consumul de carburant ar fi trebuit să fie puternic diminuate, subvenția acordată este de aproape trei ori mai mare decât în perioada în care principalul cost al transportului public ar fi trebuit să fie reprezentat de carburant și piese de schimb, având în vedere parcul auto îmbătrânit. Să fie oare această creștere a cheltuielilor datorată competenței manageriale a fostului agent de asigurări al parcului auto? Este o întrebare la care promitem să găsim un răspuns, cel puțin pertinent. Răspuns pe care ar trebui să-l găsească și Consiliul Local al Municipiului Zalău, acum în prag de reînnoire a contractului de management pentru fostul agent de asigurari.